Archive for the ‘ Peking ’ Category

Rackarns tjuvar…

Fick en bitter överraskning idag då jag skulle ta cykeln till tunnelbanan, den fanns inte utanför porten så hjärnan gick genast på högvarv för att försöka komma på om jag skulle ha råkat glömma den då jag var någonstans. På vägen till tunnelbanan (gående och bitter) kollade jag vid mataffären samt mina två vanliga parkeringsställen i Xizhimen om den skulle vara där men tyvärr kunde jag inte hitta den.

Efter att ha varit ute några timmar för att träffa ett par grannar från Stockholm (alltid trevlig att hålla en svensk konversation) som var här i Peking på semester blev det att fortsätta leta. Kollade förbi stället där jag stannade och handlade lunch igår om jag mot förmodan skulle ha promenerat tillbaks från det men tyvärr fanns den inte där heller. Så vad det verkar får jag helt enkelt ta mig iväg till Carrefour imorgon och köpa en ny. CArlos har spanat in att de skall ha väldigt billiga cyklar där i likhet med den jag hade så kan nog bli bra.

Got a bitter surprise this morning when i was about to leave and meet my neighbours from Stockholm. I couldnt find my bike so on the way to the subway (walking…) i checked all the standard places that i usually park at but it couldnt be found. Continued my search when i got got back but it was nowhere to be found so it seams like i have to go to Carrefour tomorrow to buy a new one. Its impossible för me to survive without my bicycle so i need a new one.

Kinesiskt nyår

Efter hemkomsten till Peking var det dax att försöka sig på att fira lite nyår under de sista två veckorna av min ledighet. Som västerlänning märks inte nyåret på något speciellt sätt förutom alla fyrverkerier som de avfyrar samt att alla affärer är stängda så det är svårt att få livet att gå runt.

Det är heller inga små kinapuffar som de bränner av utan det smäller i likhet med en hagla och dygnet runt. Känns helt naturligt att komma på att det nog är smart att smälla av ett smatterband klockan 7 på morgonen. Vissa dagar har varit lite speciella i firandet vilket man märkte på att mängden raketer mångdubblades. En av dessa kvällar pratade jag bla med en kompis hemma i Sverige och frågade om han ville höra lite nyårsfirande så öppnade bara fönstret och det smattrade rejält. Han blev lite lätt chockad att de avfyrade så mycket.

En sak man tänker på med alla miljoner raketer som skjuts upp är att det måste vara många som skadas eller blir blinda. Förra året lyckades man med att bränna upp det mesta i en skyskrapa mitt i city. Har hört att det skall finnas statistik på antalet skador som uppkommer av raketer iallafall i Peking och vore intressant att se hur mycket som har hänt under årets firande.

För mig blev det ett lugnt nyårsfirande och jag sköt inga raketer utan slöade endel och träffade kompisar för att berätta om min resa som jag hade gjort och uppdatera mig om livet här i Peking. Fick iallafall trängas med endel kineser som firade nyår med sina familjer då jag och Larissa (som bla var med och firade min födelsedag i Xian) och hennes chef besökte parken vid Jordens Tempel. I den parken pågick det nyårsfirande med uppträdanden och olika små aktiviteter. Var ungefär som att besöka en marknad där det fanns lite småspel, matstånd och möjlighet att köpa lite olika onödiga saker med framförallt tigertema då det numera är Tigerns år. Kastade lite pil men lyckades som vanligt inte vinna något utan sponsrade mest arrangörerna. Tyvärr kom vi nog dit lite sent då det inte var några uppträdanden men det var en trevlig tid i parken med solen som värmde lite lätt.

Kan väl konstatera att jag inte lyckades få den rätta känslan av kinesiskt nyår då det är en familjehögtid och man nog borde vara på landet och fira med någon vänner och deras familjer. Dock har jag hört av några av mina kinesiska vänner att det också är lite jobbigt med firandet då det mest går ut på att äta dumplings med släkten…

När firandet slutligen var över kan jag väl säga att jag inte led allt för mycket, var skönt att det blev tyst och att det var möjligt att gå ut utan öronproppar samt att riskera att få en kinapuff i huvudet. Var ändå trevligt att vara med om och vad annat kan man säga att ska det firas så är det lika bra att ta i rejält och varför inte göra det i två veckor istället för en kväll som hemma i Sverige.

Tried to celebrate the chinese new year as good as possible in Beijing during the last two weeks in February. IT was a bit hard since its mostly a family holiday and as a foreigner its mostly noticed with all the fireworks they shoot during 2 weeks. Its not the small ones that we use in Sweden and also have declared illegal but big once that sounds almost like a shotgun.

Thought some about how many that actually get blind or injured every year, have heard that its possible to find statistics about it in Beijing. During last years celebration they managed to put a sky scraper on fire so I guess it has to be some smaller accidents this year as well…

Didnt fire any rockets on my own during the celebration and just relaxed the 2 weeks it went on. Went to the Temple of Earth with some friends to watch a new year fair and we were not alone since it seams to be a popular thing to do during the celebrations. It was like a market where it was possible to play games, buy some food  and crap mostly with tiger theme since this year is the Year of the Tiger.

When the celebration finally ended after 2 weeks i wasnt that unhappy since it was possible to go out without beeing deaf and risking to get shot at by some fireworks…

Bambi på hal is

På fredagseftermiddagen blev det ett besök vid Temple of Heaven samt sedan lite skridskoåkning. Skolan hade planerat in en tur till Temple of Heaven men eftersom det har varit lite kallt de senaste dagarna så ställde de in den delen av resan och hade endast kvar kvällsaktiviteten. Vi konstaterade att de flesta var ganska veka så vi tog en tur till ToH på egen hand under fredagseftermiddagen istället. Det var jag, Jhonny (Panama), Fransisca (Indonesien), Bim, Tun och Ban (de tre från Thailand, hoppas det är något så när rättstavat) som åkte.

Det var en fin dag men dock lite kallt i luften samtidigt som det blåste en hel del. Var som alltid en del dryga försäljare som ville sälja drakar och stora badmintonbollar men lyckades komma ifrån dem och vid själva templet så är det inga då de måste betala ännu ett inträde för att komma in dit. Templet användes precis som det låter för att tillbedja himlen tidigare i Kina, detta gjordes bland annat med offer mm.

Själva tempelbyggnaden är rund vilket gör den lite annorlunda mot alla andra fyrkantiga byggnader. Till själva tempelområdet hör även en stor park där man framförallt under tidiga helger kan se kineser köra lite olika former av gymnastik, det fanns några men de flesta höll sig nog inomhus då det var lite kallt även om det var en skön vinterdag (saknades dock endel snö).

Vi tog endel kort runt templet och kilade sedan till ekoväggen. Det är en helt cirkulär mur som är väldigt välslipad och om man pratar mot väggen så studsar ljudet bra bortåt så att det hörs på andra sida. Förra året var det väldigt mycket folk så var svårt att få det att funka på längre sträckor men i fredags var vi nästan ensamma vilket gjorde att det funkade otroligt bra. Även om vi var typ 40 meter mellan varandra så hördes det väldigt tydligt vid vanligt tal. Vore kul att testa om man vore helt själv om det skulle funka fint att höra hela vägen runt. Efter att ha kollat runt lite mer så kilade vi ut och siktade in oss på ett shoppingcentrum där det skulle finnas en skridskobana. Efter en seg promenad (dock ej så lång) så kom vi fram till centrumet och på första våningen låg en skridskobana. Så man var verkligen apan i buren då man åkte eftersom det var öppet så att alla kunde kolla ner från de olika våningarna. Fick hyra lite skridskor och protesterade då de kom med damskridskor med taggar fram att jag inte ville ha det så fick ett par normala. Som alltid är det nästan jobbigast att knyta skridskorna…

Sen var det bara att ge sig av mot isen och märkte snabbt att jag inte riktigt var lika stabil som förr i tiden. Gick faktiskt inte att stanna på vanligt sätt utan fick bli att hänga sig i sargen eller låta farten ta slut… Tun åkte inte och Bim var väldigt skeptiskt men lyckades övertalas att hon kan ju testa fem minuter och sedan byta om igen. Efter de första 2 metrarna trodde jag nog att hon skulle vända efter att ha visat en totalt skräckslagen min men hon fortsatte hasandes efter sargen. Hon fick lite tips av mig och Jhonny (han spelade hockey då han var ung) och fortsatte att nöta runt. Ban och FRansisca hade åkt några gånger tidigare och lyckades ta sig runt. Efter att ha kört runt ett tag så började de gamla takterna komma fram igen och lyckades ta lite översteg och även stanna även om det inte var lika stiligt som det var för 15 år sedan.

Alla lyckades åka bättre och bättre under tiden vi körde och Bim lyckades faktiskt gå/glida runt ett helt varv i slutet. Jhonny skadade dock knät för nån månad sedan och slog upp det igen. Verkar vara liknande de problemet som jag hade tidigare och tipsade honom om att ta det lugnt då jag bara sabbade mitt knä värre och värre varje gång innan jag blev invalido…

Efter att vi hade skrinnat runt i närmare 2 timmar så begav vi oss hemåt. Iallafall trodde jag det men då Ban skulle resa tillbaka till Thailand på söndag och ej komma tillbaka hit så hade de planerat middag så hamnade på en koreansk restarant. Flera anslöt sig och det slutade med att vi var runt 12 stycken, som alltid var stället lite lagom kallt och från att ha blivit varm av skridskoåkningen blev jag väldigt kall så hade jackan på mig och täntke att jag får absolut inte bli sjuk så att jag inte kan åka Vasan. Var en trevlig måltid även om det var lite väl kryddstart så kändes som att läpparna skulle ramla av.

Avslutade kvällen med att spela thailändskt Blackjack. Går till på ungefär samma sätt men det gäller att samla ihop 9 poäng. Dock får man maximalt ett extrakort och man startar med 2, man blir heller aldrig tjock så stannar man på 17 så innebär det att man har 7 som iallafall är ganska bra… Gick riktigt surt åt den som var bank i början och de som aldrig hade spelat tidigare undrade lite hur det gock till eftersom banken alltid vinner. Efter en timme eller något sånt blev det dock som vanligt och den enda som gick med vinst från bordet var banken…

Went to Temple of Heaven this friday, the university had scheduled a trip for saturday but it was cancelled since it was too cold. So we ended up going on our own since its still doable during the day. It was a bit windy but i was a very nice day with blue sky. Avoided some sales persons and headed for the main temple. Its a round temple which was used to pray for the heaven (not too hard to guess…).

In the temple area its a big park and during the weekends its possible to see a lot of people excercising and doing qigong. Since it was friday afternoon and a cold day in december it wasnt many in the park but at least we saw some people. After watching the main building we headed for the echo wall its a round shaped brick wall where you can speak against the wall and then the sounds bouches around so someone in the other part of the wall can hear it. We tried and with normal speaking we hearded about 40 meters so it was cool that it worked that good.

After our park trip we went to a nearby shopping mall, have checked online that they should have an ice skating rink. It was located in the middle of the mall on the first floor so everyone could see you from the different stores… Changed to skates and went to the ice, can say that I noticed that it was at least 10 years since i went ice skating. I was very unstable in the beginning but after some rounds i was able to go around a bit more normal. Jhonny from Panama was also good since he had been playing ice hockey when he was young but had the same problem as me that he couldnt stop… After an hour i managed to stop but not as nice as it should be. The others (FRansisca, Ban, Tun (didnt skate) and Bim) also learnt more and more during the time. Fransisca and Ban had been skating before so they were able to go around but Bim had never skated but she worked hard. From the beginning she was holdign the rink and wasnt able to go forward but after an hour she was able to skate some and could go around the rink.

The days ended in a korean restaurant and i learned how to play Black Jack as they play in Thailand.

Skidåkning

I onsdags blev det en tur till Miyun som är en liten ort norr om Peking där de har en skidort som heter Nanshan Skiresort. Vi hade bestämt att åka efter första lektionen eftersom Mosade (en av saudiaraberna) gärna ville gå på denna (själv tyckte jag att det skulle bli konstigt att gå mellan lektionerna vilket det även blev). Detta skapade dock lite turbulens då läraren blev väldigt arg eftersom de flesta gick (var flera som lämnade som ej skulle åka skidor). Har aldrig sett honom så arg tidigare och det var jag och Fransisca som hamnade mest i skottgluggen då vi var de som skulle till att gå sist. Han testade att ringa någon av de andra som gått samt att vi pratade med läraren vi skulle ha efteråt då de tyckte att vi borde göra sånt på helgernaa. Då är det även packat med folk så blir mest liftköande vilket inte är någon höjdare. Hon vi skulle ha sen var ganska lugn med det hela men sa att det bla berodde på att vi skulle göra något så FARLIGT som skidåkning så var det hennes skyldighet att säga att vi inte fick åka då hon visste vart vi skulle.

Lät även som att det kunde bli så att hon inte fick någon lön om det inte var någon i klassen så efter en het diskussion blev det en halvkompromiss som slutade med att jag, Fransisca, Balide (en mongol som var den enda som ej gick från klassen)  körde en snabblektion i 40 minuter.

Jag sa att de fokuserade på fel saker då de har ett större problem med att 60% aldrig kommer på lektionen än att skälla på de som är där samt att andra som inte skulle åka skidor också gick så borde de istället kolla på vad som är orsaken. Men de verkar ha lite svårt för självkritik och att utvärdera utbildningen vilket jag skall försöka hinna med att skriva om i ett inlägg om studierna sen nån dag.

Då vi väl kom iväg blev det taxi och buss till Miyun och sedan svarttaxi den sista vägen för 20 kr per bil. Förarna stannade även precis innan anläggningen vid nån liten skidaffärsbutik som förmodligen deras kompisar drev då de ville att vi skulle hyra där istället för på anläggnignen. Men efter några minuters vägran och bittra miner från chaufförerna körde de oss vidare till anläggnignen.

Till att börja med fick vi betala inträdesavgift för att komma in på området vilket var lite udda och sedan blev det att ordna med liftkort och betala för skdhyrning och liftkort. Detta ordnas alltså innan man hyr skidorna vilket gör att själva tiden då man är och provar skidor ingår i tiden som man har betalat liftkort för. Nu var inte detta ett problem för oss men kan tänka mig att på en helg då det är packat med folk och om man endast vill ha ett 4-timmarskort så försvinner en timme i hyreskön.

Själva hyresdelen var också som ett riktigt zoo där alla sprang åt alla håll och inte fattade något vad de höll på med. Men vi fick tillslut  lite skidkläder (jag hade med egna för att testa om de skulle funka inför min kommande semestertripp).  Valde att åka skidor då det var vad alla andra skulle göra så jag kunde vara lite skidlärare, svårare att hjälpa om man står på en snowboard. Kan konstatera att de skulle behöva åka och kolla på en större anläggning så att de skulle kunna lära sig lite mer hur det skall gå till. HAde lätt kunnat effektivicera hela proceduren åt dem, kanske ett framtida konsultuppdrag… Fick även se till att skruva in mina egna bindningar för att de inte skulle lösas ut så lätt.

Efter endel strul var det så dax att bege sig ut i backen, så fick bli barnområdet för att mina klasskompisar som knappt sett snö skulle kunna åka lite. Har nog aldrig sett så många dåliga skidåkare på samma ställe, mina klasskompisar bidrog heller inte till att höja åkarkunskapen men de hade väldigt kul. Försökte lära dem lite och efter ett tag så lyckades de iallafall hålla balansen då de åkte rakt fram men att stanna eller svänga var itne att tänka på. Tog en tur upp i de riktiga backarna (2 st) som fortfarande är väldigt små och var heller inte öppet ända till toppen där det såg ut som att de iallfall hade skaplig lutning. Den ena som var öppen lutade lite mer än en standard grön backe hemma och den andra får man väl säga att nästan kommer upp i blå döpning hemma. Så efter två åk gled jag tillbaka till de andra. De började fundera på att testa en annan barnbacke och lyckades övertala Fransisca som hade åkt i lördags och nu kunde svänga lite efter att jag tipsat att åka med upp i stolliften för att testa en lite mer riktig backe.

De 20 första metrarna lutar lite mer än övrigt och frågade vad hon trodde om hon ville hasa sig på sidan ner för att sedan börja svänga men blev att hon testade direkt. Såg ganska snabbt att det uppstog ett problem då det var för mycket lutning och började gå för fort så hon inte kunde svänga eller bromsa och var på väg mot ett stort staket framför ett stup som hon lyckades undvika men sedan skenade det rakt ner och konstaterade att det nog mycket väl kan bli en krasch… Så bara att sätta så mycket fart som möjligt och efter ett tag hann jag ifatt och greppade huvan. Tänkte att jag nog skulle dra omkull henne men efter 10 s bromsande var det i normalfart. Nästa tur blev det att hasa sig ner de första metrarna.

Efter lite mer åkande blev det sedan hemresa med en skidbuss som går till området Wudaokou (五道口) där de flesta universtitet ligger och avslutande middag på Subway… Var en skojig dag och kul att ha åkt skidor i Kina, får se om det kanske blir en gång till då jag har lovat en av mina kinesiska vänner att vara lite skidlärare om tid finns. Om inte så kanske nästa skidtur blir 2:a januari i Changchun och då tävlandes i Vasaloppet Kina, ej riktigt bestämt mig än men vore lite häftigt.

Kan förresten säga att på torsdagsmorgonen var läraren lite stel första timmen och ville itne ritkigt prata med oss då vi hade valt att åka skidor istället för lektion men efter ett tag lättade det och han undrade om det hade varit kul.

This wednesday me and some classmates went to Miyun and Nanshan Skiresort. Its a small but at the same time Beijings biggest skiresort and is located 1 hour north of the city. Since we left after the first class of two during the day we ended up up in a huge discussion about that it should be done in the weekends and I havent seen the teacher this angry before. But after having a very short class we ended up going.

We ended up going by public bus but it was quite convinient and the last 2 km we had to take a black taxi that i guess had friends with a skishop since we stopped before the skiresort where they wanted us to rent equipment. After a hard discussion they drove us the last way and we could start the renting procedure. It was like a zoo and i could easily organize the whole thing in a better way, perhaps something I could do as a consultant later on.

The skiresort was very small and the area wasnt totally opened so couldnt ski the most interesting part. But my classmates had a huge problem to survive in the smallest slope so for them it was a big challange. In the beginning they couldnt stand up at all but in the end they could at least go straight down as long as they didnt try to turn or stop. It was fun to try some skiing in China even if it wasnt the biggest resort, will see if i end up going something more.

Hemlagat

IDag har jag faktiskt lagat mitt första mål mat sedan jag kom hit. Blir ju lätt lite slö då det kostar 15-20 kronor att äta ute. Försökte iallafall dra ihop något som liknande korvstroganoff och makaroner men var inte helt enkelt att hitta vettiga ingredienser. Korven var nån halvmeterlång chorizoliknande sak (långt ifrån falukorv eller älgkorv som jag normalt använder) och då jag inte kunde hitta krossad tomat på burk fick det bli en kombination med ketchup, nån konstig chili/tomatröra som jag rörde ihop med lite champinioner.

Till min kinesiska stroganoff blev det att sponsra min vän Ingvar med ett gäng pastaälgar från IKEA (tuggat alldeles för mycket ris de senaste månaderna). Kan konstatera att jag saknade mina Kungsörnen idealmakaroner, fick även lov att använda något b-märke från USA på ketchupen (slutar med einz). Trots att jag inte riktigt lyckades trolla fram den goda smaken som jag får till hemma i Sverige så var det en skön omväxling från den vanliga kinesiska maten jag normalt äter. Får se vad man lyckas rota ihop nästa gång.

Som efterrätt blev det lite pepparkakor och en mugg glögg för att fira Lucia, måste ju försöka hålla julstämnningen uppe på något sätt även om det är väldigt svårt här i Kina. De har inte riktigt förstått det här med jul men i vissa köpcentrum gör de ett försök med konstiga dekorationer. Köpcentrat närmast här har bla en massa delfinprydnader uppsatta och lite mer vattentema och sen står det “High Christmas”, vet inte vad de har tänkt att tomten har i sin pipa då han åker runt.

Today was the day when i finally tried my kitchen, i ended up doing a stroganoff. Was a bit hard to get the real taste since i couldnt find the ingrediences i needed but tried as much as possible. Even this time I ended up sponsoring IKEA when i used their pasta. Not as good as the brand i use in sweden but I was actually glad that i did some food to get some taste of Sweden.

The dessert ended up being Glögg and swedish gingerbread cookies to celebrate Lucia (link in swedish but at least you can see how it looks like, celebrated every year the 13th of december).

Nya kläder

Förra helgen blev en rejäl shoppingdag då jag inhandlade lite täckbrallor, innebrallor, vinterskor (inte de bästa men ska nog klara snö lite bättre än de andra), skidhandskar, nån DVD-film samt att jag beställde lite måttsydda kläder.

HAr testat lite brallor under hösten och det har varit omöjligt att hitta några som varit vettiga i storlek då kinesiska brallor har baken fram vad det verkar. Man får liksom en påse som hänger, kan bero lite på att de tycker om att bära byxorna vid naveln medan jag har dem en bit längre ner.

Så fick bli att beställa ett par brallor med samma mått som de jag brukar ha, lämnade även in en skjorta som jag gillar för kopiering och på tisdag var det dax att se resultatet.

Kom dit och fick vänta lite och efter ett tag så fick Carlos som hade beställt en kostym veta att den inte var klar då de måste mäta igen för att kunna göra klart den vilket lät väldigt konstigt så han var riktigt förbannad. Jag fick dock mina brallor och skjorta och testade för att se resultatet. Byxorna blev bra och även skjortan förutom att de hade satt knapparna lite fel. Detta då det är en kort modell som man normalt har utanför byxorna och då nedersta knappen placerades 4 cm högre upp än på originalet så finns risken att visa magen… Får se om man skall sätta i en extra knapp eller om det funkar.

Kostnaden var 100 för skjortan och 300 för byxorna och kanske kan pressa skjortpriset lite till om jag beställer många. Kommer helt klart att göra några till då resultatet var bra och för 100 kr så kan man inte klaga för mycket men som jag sa åt dem så måste de sätta knapparna rätt nästa gång.

Went to a Yashow and bought some clothes last weekend, also ordered some taylormade clothes last weekend, a shirt and a pair of pants. On tuesday it was time to see the result, the pants was really good and the shirt was good except that the lowest button was a bit high up compared to the original. So i said that next time they have to put it in the right place. It was a good shirt so i will definetly order some more later on.