I onsdags blev det en tur till Miyun som är en liten ort norr om Peking där de har en skidort som heter Nanshan Skiresort. Vi hade bestämt att åka efter första lektionen eftersom Mosade (en av saudiaraberna) gärna ville gå på denna (själv tyckte jag att det skulle bli konstigt att gå mellan lektionerna vilket det även blev). Detta skapade dock lite turbulens då läraren blev väldigt arg eftersom de flesta gick (var flera som lämnade som ej skulle åka skidor). Har aldrig sett honom så arg tidigare och det var jag och Fransisca som hamnade mest i skottgluggen då vi var de som skulle till att gå sist. Han testade att ringa någon av de andra som gått samt att vi pratade med läraren vi skulle ha efteråt då de tyckte att vi borde göra sånt på helgernaa. Då är det även packat med folk så blir mest liftköande vilket inte är någon höjdare. Hon vi skulle ha sen var ganska lugn med det hela men sa att det bla berodde på att vi skulle göra något så FARLIGT som skidåkning så var det hennes skyldighet att säga att vi inte fick åka då hon visste vart vi skulle.

Lät även som att det kunde bli så att hon inte fick någon lön om det inte var någon i klassen så efter en het diskussion blev det en halvkompromiss som slutade med att jag, Fransisca, Balide (en mongol som var den enda som ej gick från klassen)  körde en snabblektion i 40 minuter.

Jag sa att de fokuserade på fel saker då de har ett större problem med att 60% aldrig kommer på lektionen än att skälla på de som är där samt att andra som inte skulle åka skidor också gick så borde de istället kolla på vad som är orsaken. Men de verkar ha lite svårt för självkritik och att utvärdera utbildningen vilket jag skall försöka hinna med att skriva om i ett inlägg om studierna sen nån dag.

Då vi väl kom iväg blev det taxi och buss till Miyun och sedan svarttaxi den sista vägen för 20 kr per bil. Förarna stannade även precis innan anläggningen vid nån liten skidaffärsbutik som förmodligen deras kompisar drev då de ville att vi skulle hyra där istället för på anläggnignen. Men efter några minuters vägran och bittra miner från chaufförerna körde de oss vidare till anläggnignen.

Till att börja med fick vi betala inträdesavgift för att komma in på området vilket var lite udda och sedan blev det att ordna med liftkort och betala för skdhyrning och liftkort. Detta ordnas alltså innan man hyr skidorna vilket gör att själva tiden då man är och provar skidor ingår i tiden som man har betalat liftkort för. Nu var inte detta ett problem för oss men kan tänka mig att på en helg då det är packat med folk och om man endast vill ha ett 4-timmarskort så försvinner en timme i hyreskön.

Själva hyresdelen var också som ett riktigt zoo där alla sprang åt alla håll och inte fattade något vad de höll på med. Men vi fick tillslut  lite skidkläder (jag hade med egna för att testa om de skulle funka inför min kommande semestertripp).  Valde att åka skidor då det var vad alla andra skulle göra så jag kunde vara lite skidlärare, svårare att hjälpa om man står på en snowboard. Kan konstatera att de skulle behöva åka och kolla på en större anläggning så att de skulle kunna lära sig lite mer hur det skall gå till. HAde lätt kunnat effektivicera hela proceduren åt dem, kanske ett framtida konsultuppdrag… Fick även se till att skruva in mina egna bindningar för att de inte skulle lösas ut så lätt.

Efter endel strul var det så dax att bege sig ut i backen, så fick bli barnområdet för att mina klasskompisar som knappt sett snö skulle kunna åka lite. Har nog aldrig sett så många dåliga skidåkare på samma ställe, mina klasskompisar bidrog heller inte till att höja åkarkunskapen men de hade väldigt kul. Försökte lära dem lite och efter ett tag så lyckades de iallafall hålla balansen då de åkte rakt fram men att stanna eller svänga var itne att tänka på. Tog en tur upp i de riktiga backarna (2 st) som fortfarande är väldigt små och var heller inte öppet ända till toppen där det såg ut som att de iallfall hade skaplig lutning. Den ena som var öppen lutade lite mer än en standard grön backe hemma och den andra får man väl säga att nästan kommer upp i blå döpning hemma. Så efter två åk gled jag tillbaka till de andra. De började fundera på att testa en annan barnbacke och lyckades övertala Fransisca som hade åkt i lördags och nu kunde svänga lite efter att jag tipsat att åka med upp i stolliften för att testa en lite mer riktig backe.

De 20 första metrarna lutar lite mer än övrigt och frågade vad hon trodde om hon ville hasa sig på sidan ner för att sedan börja svänga men blev att hon testade direkt. Såg ganska snabbt att det uppstog ett problem då det var för mycket lutning och började gå för fort så hon inte kunde svänga eller bromsa och var på väg mot ett stort staket framför ett stup som hon lyckades undvika men sedan skenade det rakt ner och konstaterade att det nog mycket väl kan bli en krasch… Så bara att sätta så mycket fart som möjligt och efter ett tag hann jag ifatt och greppade huvan. Tänkte att jag nog skulle dra omkull henne men efter 10 s bromsande var det i normalfart. Nästa tur blev det att hasa sig ner de första metrarna.

Efter lite mer åkande blev det sedan hemresa med en skidbuss som går till området Wudaokou (五道口) där de flesta universtitet ligger och avslutande middag på Subway… Var en skojig dag och kul att ha åkt skidor i Kina, får se om det kanske blir en gång till då jag har lovat en av mina kinesiska vänner att vara lite skidlärare om tid finns. Om inte så kanske nästa skidtur blir 2:a januari i Changchun och då tävlandes i Vasaloppet Kina, ej riktigt bestämt mig än men vore lite häftigt.

Kan förresten säga att på torsdagsmorgonen var läraren lite stel första timmen och ville itne ritkigt prata med oss då vi hade valt att åka skidor istället för lektion men efter ett tag lättade det och han undrade om det hade varit kul.

This wednesday me and some classmates went to Miyun and Nanshan Skiresort. Its a small but at the same time Beijings biggest skiresort and is located 1 hour north of the city. Since we left after the first class of two during the day we ended up up in a huge discussion about that it should be done in the weekends and I havent seen the teacher this angry before. But after having a very short class we ended up going.

We ended up going by public bus but it was quite convinient and the last 2 km we had to take a black taxi that i guess had friends with a skishop since we stopped before the skiresort where they wanted us to rent equipment. After a hard discussion they drove us the last way and we could start the renting procedure. It was like a zoo and i could easily organize the whole thing in a better way, perhaps something I could do as a consultant later on.

The skiresort was very small and the area wasnt totally opened so couldnt ski the most interesting part. But my classmates had a huge problem to survive in the smallest slope so for them it was a big challange. In the beginning they couldnt stand up at all but in the end they could at least go straight down as long as they didnt try to turn or stop. It was fun to try some skiing in China even if it wasnt the biggest resort, will see if i end up going something more.