IDag har jag faktiskt lagat mitt första mål mat sedan jag kom hit. Blir ju lätt lite slö då det kostar 15-20 kronor att äta ute. Försökte iallafall dra ihop något som liknande korvstroganoff och makaroner men var inte helt enkelt att hitta vettiga ingredienser. Korven var nån halvmeterlång chorizoliknande sak (långt ifrån falukorv eller älgkorv som jag normalt använder) och då jag inte kunde hitta krossad tomat på burk fick det bli en kombination med ketchup, nån konstig chili/tomatröra som jag rörde ihop med lite champinioner.

Till min kinesiska stroganoff blev det att sponsra min vän Ingvar med ett gäng pastaälgar från IKEA (tuggat alldeles för mycket ris de senaste månaderna). Kan konstatera att jag saknade mina Kungsörnen idealmakaroner, fick även lov att använda något b-märke från USA på ketchupen (slutar med einz). Trots att jag inte riktigt lyckades trolla fram den goda smaken som jag får till hemma i Sverige så var det en skön omväxling från den vanliga kinesiska maten jag normalt äter. Får se vad man lyckas rota ihop nästa gång.

Som efterrätt blev det lite pepparkakor och en mugg glögg för att fira Lucia, måste ju försöka hålla julstämnningen uppe på något sätt även om det är väldigt svårt här i Kina. De har inte riktigt förstått det här med jul men i vissa köpcentrum gör de ett försök med konstiga dekorationer. Köpcentrat närmast här har bla en massa delfinprydnader uppsatta och lite mer vattentema och sen står det “High Christmas”, vet inte vad de har tänkt att tomten har i sin pipa då han åker runt.

Today was the day when i finally tried my kitchen, i ended up doing a stroganoff. Was a bit hard to get the real taste since i couldnt find the ingrediences i needed but tried as much as possible. Even this time I ended up sponsoring IKEA when i used their pasta. Not as good as the brand i use in sweden but I was actually glad that i did some food to get some taste of Sweden.

The dessert ended up being Glögg and swedish gingerbread cookies to celebrate Lucia (link in swedish but at least you can see how it looks like, celebrated every year the 13th of december).