Studiesummering

Även om det inte har märkts under den här terminen så har jag faktiskt pluggat endel också. Har nog varit lite slöare den här terminen mycket på grund av att det har varit lite för slött i klassen. SAmma personer (jag, ett gäng saudiarabier och nån afrikan) som förra terminen förutom en amerikanska som väl får betecknas som klassens plugghäst, på något sätt lyckades hon alltid komma ihåg alla nya ord. Vet inte om hon hade något liv under terminen och om hon har sett något av Peking eller Kina…

Lärarna var till en början bra men då det inte var någon press på att göra något så blev det ganska snabbt slött i klassen vilket genast påverkar studieresultatet (jag anser att människan jobbar bäst under press och finns det ingen så händer det inte så mycket). Har dock varit besviken på talklasserna den här terminen och för att det itne skulle kännas helt värdelöst så föreslog jag helt enkelt att vi borde göra en presententation varje vecka om något (resa, hemland, bra film etc). Byter man ej universitet som andra gjorde så får man förändra lärarna…

Läraren tyckte det var en bra ide så slutade med att vi hade mittermingsprovet på samma sätt och under terminen så har jag bla pratat om Sverige, hojtripp till Norge och camping på muren. Första gångerna var det svårt men sen fick jag upp flytet lite bättre så det gav helt klart resultat. Tyvärr flyttade talläraren och istället fick vi en riktigt dålig lärare som körde om möjligt ännu mera kinesiskt utlärningssätt med repetering av texter och med endel förnedrande kommentarer lite då och då när man inte förstog. Så från att ha varit en bra lektion blev den helt katastrofal vilket resulterade att de få personer som brukade komma blev ännu färre.

Under terminen har jag även kört 1-2 gånger i veckan med en privatlärare och det har tgett 100 gånger mer än att sitta på lektionerna då vi endast har fokuserat på tal istället för en massa annat som att skriva tecken. Brukar beklaga mig på universitetet att jag inte vill lära mig tecken men de bara skrattar åt mig och menar att det är en mycket viktig del att lära sig. Kan väl hålla med om det förutsatt att man skall skriva en bok för hand påkinesiska vilket inte är min tanke utan jag är lycklig om jag kan prata med folk.

Kan konstatera att jag hade hoppats att jag skulle lära mig mer under året som varit och kunna prata bättre men samtidigt har jag haft det väldigt bra så kan inte klaga på så sätt. Har kommit till den nivån att jag har en god överlevnadskinesiska och kan hålla lite korta diskussionen med folk på gatan även om det är många gånger jag ej förstår då de använder många ord som jag inte har en aning om vad betyder.

Vad universitetet betecknar kan jag väl inte rekommendera någon att studera kinesiska vid det utan välja ett annat där de har större press på eleverna. Har hört mycket dåligt om andra universitet också så tror att det beror mycket på det kinesiska utlärningssättet att man som västerlänning inte är nöjd med hur de gör. Skulle kunna förändra det till så mycket bättre om de bara ville lyssna på mig (vilket oftast inte var fallet så förvånat att jag kunde ändra tallektionerna). Hände nog att de såg mig som jobbig då jag ifrågasatte lite då och då vad vi höll på med… Det som är klart positivt med universitetet är dock läget, det ligger nära andra ringvägen i PEking istället för de andra som ligger ute vid fjärde och känns som totalt avlägset. Det har ju även gjort det möjligt att enkelt kunna åka till Sanlitun och ha kul med mina vänner…

Med sluttentorna som jag hade förra veckan gick det både bra och dåligt. På tal hör och läsning gick det fint men den viktigaste som är grammatik och nya ord gick mindre bra… Får väl se vad resultatet blir då det kommer skickat till Sverige eftersom de ej hann med att få klart det och mitt intyg innan jag åkte. Kan även nämna att vi precis som förra terminen hade en liten avslutningscermoni och tjejen från USA i min klass fick inte helt oväntat pris för klassens bästa elev (det var endast tjejer som fick pris till bästa elev), då det kom till pris för bästa närvaro som jag tog hem förra terminen så fick ingen ur vår klass gå upp.

Satt brevid Adnan och sa åt honom att de straffar mig för min Yunnan resa då jag ju hade en ganska vild diskussion med kontoret dagen då jag flög. Förutom det hade jag som förra terminen full närvaro utom en sjukdag samt en då jag Jan och Larissa fastnade i snöoväder efter vår tripp till Shaolintemplet. Fick dock ett mycket bättre pris än närvaropriset och det var för bäst utveckling i klassen, vet att lärarna tidigare har sagt att de tycker att jag utvecklats bra då jag knappt pratade i början av terminen. Sedan har det rullat på bättre och bättre hela tiden så det var kul att det uppmärksammades, till skillnad från närvaro så är det ju ett pris som är något att hänga i granen…

Miitt HSK resultat (kinesiskt standardprov) kommer jag väl också att få under sommaren, har skrivit två gånger under våren och skrev först Basic som jag tyckte att gick fint. Valde att skriva det av taktiska skäl för att få att få en 2:a eller 3:a då det inte går att få sämre än 3 på mediumprovet så tänkte jag att det var bättre att få en tvåa först istället för att bomma medium 2 gånger. Taktiken fungerade fint och lyckades få en tvåa även om det verkade som att jag hade rotat ihop hörförståelsen som jag tyckte gick bra. Dock fick jag sämre poäng än i november då jag inte förstog något av vad de sa… Så tror att jag har råkat kryssa fel och sedan har det gett följdfel på resten av delen. 2 veckor innan jag lämnade Peking skrev jag även mediumprovet som var riktigt svårt och det resulterade i att det nog var 90% gissande. Får väl se vad slutresultatet blir då det är rättat vilket väl skall vara någongång runt 20 juli.

Midsommarfirande

Har ju varit Dalarnas högtid nummer ett för en dryg vecka sedan och hade faktiskt turen att kunna fira detta i Peking. Det var samma gäng som ordnade brännbollsturnerigen som nu ordnade med midsommarefirande på SAS Radission.

En sån möjlighet kunde man ju inte bomma så bjöd även in lite brasilianska vänner då jag ju har blivit fullproppad med brasiliansk kultur under året så var det dax att ge igen med lite grodhopp…

För att de skulle få en riktig midsommarupplevelse så började jag spana lite buskar för att hitta något som likande björk som jag tänkte använda att bygga kransar av.  Konstatera att det inte fanns något direkt utanför huset vilket nog även var bra så att inte vakterna skulle bli arga om jag höll på att kapa ner buskar mitt på dagen utan hittade något som faktiskt likande björk som jag kunde använda. Var även ett ganska övergivet ställe så kunde smyga dit och skära ner endel kvistar för att ta med mig hem och bygga.

Måste säga att jag blev nöjd med resultatet och kilade sedan på den lokala blomaffären och köpte lite småblommor (fick beröm för mina kransar av flortisten) då jag hade vissa problem att hitta prästkragar mm utanför lägenheten…  Berättade för Ana att jag hade varit ute och kapat lite buskar utan att polisen plockat mig så nu skulle jag bara fixa lite. Både Ana och Carol var lite nyfikna i taxin och kunde inte förstå varför jag hade varit ute och gjort det men det skulle de snart få se.

Då vi kom fram till SAS Radisson var redan Fiona där och hon hade sett en massa tjejer med blommor i håret så tyckte det såg häftigt ut. då vi närmade oss baksidan där de hade festen så plockade jag fram mina 3 kransar som jag hade slitit med under eftermiddagen till allas glädje.

Det var uppdukat några långbord för middagen som bestog av grillat, köttbullar och Jansson. Ingen sill vad jag kunde se men köttet var väldigt bra grillat. Under middagen fick vi ett uppdrag vid bordet och det var att sjunga en svensk sommarsång vilket inte var helt enkelt med tanke på att jag var enda svensken på bordet. I övrigt var det 5 finnar, 3 kineser, Fiona från USA samt Ana och Carol från Brasilien. Så i sånghäften fanns det en enkelt version av den jobbiga sången Hej Monica som kom för typ 5-6 år sedan men där man istället sjöng Hej Snapsen.

Då versionen endast innehöll 5 olika svenska ord passade den perfekt, sen var det väl det här med melodin som ju är lätt störande… Men med de enkla ord som behövdes så skapade Fiona en lite lätt modifierad rappad snapsvisa som blev resultatet på vårt uppdrag.

En tävling som var som gjord för oss var dragkamp, 5 personer från varje bord skulle göra upp i dragkamp och jag sa direkt, bara att köra ett finskt lag då de var lite biffiga och ju då kunde visa lite finsk SISU vilket de tyckte var en.  Dock var det endast 4 finska grabbar så fick fylla upp laget som enda ickefinne.

Matcherna gick fint och lyckades faktiskt ta oss till final, då alla hade upptäckt att det var ett finsk lag så började de andra som var finnar där ropa SUOMI så fick finna mig i att bli klassad som en finne och kunde inte mer än utropa det klassiska uttrycket Eisaa Peitä!

Så i detta hårda slag om Östersjön segrade Finland (med hjälp från Lima) och belönades med en flaska med snaps vilket gladde finnarna då de redan från början hade konstaterat att detta var leken som de hade möjlighet att vinna (ingen frågesport eller annat löjligt). Även om snapsen smakade mindre bra (IKEAs egna) så är ju segerns sötma alltid underbar…

Ett av borden hade fått i uppdrag att köra smågrodorna, kan väl säga att jag fick tolka och förklara lite vad de egentligen höll på med… Kan ju förstå att folk tycker det ser helt sjukt ut med en massa folk som hoppar runt kring en lövad stång…

Kvällen avslutades sedan med lite mer disco musik runt stången innan partyt fortsatte i Sanlitun, kan förresten även nämna att de spelade svensk musik hela kvällen förutom när någon fick för sig att spela en låt med A-HA, undrar om det var en norsk infiltratör på festen…

Var kul att kunna visa en av sveriges mest traditionella högtider för Ana, Carol och Fiona och de tyckte det var riktigt kul och en lyckad kväll. Måste säga att det är synd attdet är först nu som jag har hittat svenskgruppen då de försöker köra en aktivitet i månaden, har förmodligen varit endel annat kul under året. Men får väl se det som att det kan vara bra att veta för framtiden…

Kort uppdatering

Här i Peking är det nerräkning och fullt upp hela dagarna. Dels så har jag alla sluttentor den här veckan (studerar faktiskt även om det kanske inte har märkts på bloggen), samtidigt är det fotbolls-VM som har varit och är en väldigt kul upplevelse med alla mina brasilianska vänner (sliter dock hårt med kvällsmatcher som börjar 02:30) samt att jag måste hinna med att rensa lägenheten och packa och posta grejer till Sverige. Ska försöka skriva ikapp om allt men förmodligen hinner jag inte börja med det förren jag har lämnat Peking som sker nu på söndag den 4:e juli.

Med pyjamas på stan

Hade en diskussion med Leah (en kompis från USA) via telefon för några veckor sedan och av någon anledning kom vi in på att det är helt normalt att se folk i matbutiken i pyjamas men hon trodde inte på mig. Hon trodde att det var de kinesiska sidenkläderna som de använder vid finare tillfällen som jag menade. Lovade därför att ta ett kort någon dag för att visa vad man träffar på i matbutiken eller på gatan. Så då jag stog och väntade på att träffa en kompis för några dagar och fick se ett par med den perfekta klädsel så var det bara att försöka vara så diskret som möjligt med kameran…

Ramlade ju in ett sånt bra tips i kommentarerna där China Daily hade skrivit mer om pyjamas fenomenet så lägger till den här för de som vill läsa mer.

Had a discussion on the phone with Leah (a friends from USA) some weeks ago about that its totally normal to see people wear pyjamas in the street or in the supermarket. She didnt really believe me and i promised to take a photo some day to prove this so here it goes.

Since i received such a good link to a China Daily article about the city pyjamas  in the comments i add it here as well.

Nationaldagsfirande

SAtt och surfade lite förra veckan för att hitta information om Expot i Shanghai och landade då på Svenska handelskammarens sida i Kina. Till min stora glädje upptäckte jag att en grupp tillhörandes dem arrangerade en brännbollsturnering som nationaldagsfirande. Var ju ett tag sedan man spelade men tänkte att det här får man inte missa så kollade med Xavier om han ville vara med och köra lite svensk idrott då den är som bäst… Tänkte att han behöver lära sig då han skall plugga i Malmö till hösten.

Anmälde oss båda och på lördagen (alltså den 5:e…) åkte vi till en park i nordöstra Peking.  Hade lite svårt att hitta till rätt ställe först men efter ett telefonsamtal gick det fint. Var ett 30-tal personer, de flesta svenskar men även några norskar, danskar och finnar.

Jag hamnade i lag 3 och Xavier i lag 1, efter lite regelgenomgång blev det match mellan lag ett och två (tror det var ett som vann den) för att sedan vi i tre och fyra skulle mötas. Vi började inne och det började fint, då det var min tur så fick jag på en riktigt bra träff och började spring. Halvvägs sprang jag dock ihop med en utespelare vilket gjorde att jag ej hann runt utan blev bränd med en meter kvar, bittert…

Andra gången jag slog gick det dock bättre och jag tog mig hela varvet runt. Då vi spelade ute gick det dock lite sämre bla blev vår brännare skadskjuten… Vilket gjorde att vi förlarade matchen knappt. Räknade på att om jag inte hade krockat och blivit bränd första gången så hade vi vunnit med en pinne men inget att göra åt utan efter lite behövlig vila med vätskepaus så blev det att spela bronsmatch.

Mitt lag började ute och återigen gjorde vi en dålig omgång och låg under ganska rejält. Dock spelade vi väldigt bra inne, jag hann bla med att slå 4 homeruns så vi vände och tog en ärande tredje plats.

Kommer ej ihåg numret på laget som vann men det blev prisutdelning där det delades ut pandor. Fick pris som bästa slagman efter alla mina homeruns så det var kul. Kvällen avslutades med att kila på en pub för att äta och dricka gott. De flesta fortsatte även till Sanlitun senare för att ha lite kul, däribland jag. Var en trevlig kväll och faktiskt första gången jag umgicks med svenskar här förutom de som hälsat på så kändes ovant och det var väldigt enkelt att ramla in på engelska då man pratade eftersom man är så van vid det. Fick veta att de även skulle arrangera ett missommarfirande i slutet på månaden och det låter helt klart som en höjdare. Som dalmas kan jag ju endast konstatera att midsommar är Dalarnas högtid. Det enda jag kan tycka är ju att det är lite synd att jag har hittat dem precis nu då jag ju snart lämnar Peking då de sa att de försöker arrangera något iallafall en gång i månaden.

Själva nationaldagen blev lugn och jag lunchade bara med en kompis. På måndagen den sjunde var det dock nationaldagsfirande på ambassaden för alla svenskar i Kina så för att få in lite mer sverigekänsla kilade jag dit.  Träffade genast flera av de som var med och spelade brännboll i lördags och även en massa andra svenskar. Det var en lugn tillställning där barn från svenska skolan i Peking bla sjöng Den blomstertid nu kommer samt nationalsången, blev även att äta lite knäckebröd, Jansson och köttbullar. Lite hemlängtan uppstog väl i mitt huvud så kanske har varit bra att jag inte har deltagit i en massa svenska aktiviter under året som varit.

Last week i was checking for info about Shanghai Expo and checked the site for the Swedish chamber of Commerce in China and found that a group called Young Professionals  arranged a tournament in Brännboll to celebrate the Swedish national day (6th of june). It was an event i couldnt miss so on saturday (5th…) me and Xavier went to a park for the event. Since Xavier is going to study in Sweden this fall i thought ha had to practice some real swedish games.

Was around 30 persons, the most were Swedish but also Norweigan, Danish and Finnish people attented. Since its some years since i played i didnt expect it to go good but always ended up getting good hits and the most of the times I ended up doing homeruns. Unfortuanelty me team lostt he first game so we ended up playing in the bronze game that we actually won. Later on i was rewarded “Batter of the day” for my homeruns and got a panda. The evening continued at a bar for some food and beer before the most of the people continued to Sanlitun for some party.

On the actual nationalday i just had lunch  with a friend but the next day it was a celebration of the national day at the embassy. It was fun to go there and i met a lot of people from saturdays brännboll. They had some classic swedish food like meatballs, Janssons and knäckebröd and the swedish school in Beijing was there to sing some traditional songs.

Yunnanresan avslutades i staden med det härliga smeknamnet den eveiga vårens stad. Ett sånt namn lockar ju till ett besök och såg framemot att titta runt lite. Så efter att ha vilat mig lite från bilresan så blev det att ge sig ut för att käka lite mat. Xu hade pekat ut en gata där det fanns mycket restauranger och uteställen på kvällen.

Kilade in på ett litet ställe där det inte fanns några bilder att utgå ifrån men hittade menyn med dumplings (jiaozi) så beställde in en omgång. Blev lätt uttittad på restaurangen men åt innan jag kilade ut och kollade på partylivet. Var inte i nån direkt partyform då man var själv i en ny stad och seg efter resan så kilade mest runt och kollade lite innan jag hittade stället att fördriva lite tid på. Hamnade i en arkadhall, alltid kul att köra lite Street Fighter och testa lite nya spel. Dock var det för billigt att spela så min 20-lapp jag hade växlat in tog aldrig slut…

Nästa dag var det att ta sig upp för att turista lite i Kunming, bodde ganska centralt så bara att ta en långpromenad runt stan. Hihttade en park på kartan som jag tänkte kunde vara kul att besöka så på vägen dit passerade jag endel nya höghus där bland annat ett hade formen av en pagod. Lite kul att de inte bara bygger ett rektangelblock men är väl som i Peking där det finns många olika konstiga byggnader.

Parken var fin men inte så stor vilket gjorde att man hela tiden kunde se någon bil passera förbi vilket gjorde att den riktigt avslappnade känslan inte infann sig. Så efter ett tag fick det bli lunch, gick på ett kinesiskt snabbmatsställe (Dicos, en KFC kopia) då jag inte hittade något annat.

Stadsvandringen fortsatte sedan till ett Buddistiskt tempel där de höll på att renovera så var ltie byggarbetsplats i det hela men vissa delar var ändå helt ok. 2 kinesiska tjejer i 20 årsåldern kom fram till mig och undrade om jag ville ha en guide. Van vid alla dessa frågor i Peking så sa direkt “bu yao” (Vill inte). De sa då att de var studenter och att det var gratis då de egentligen bara ville öva sin engelska. De såg inte helt skräckinjagande ut och har lite koll på hur de brukar lura tursiter i Peking så tänkte att det får funka.

Så de hängde med runt på tempelområdet samtidigt som de berättade lite om de olika buddistiska grenarna i Kina. Märkte fort att de inte hade sån stor koll på templet så frågade om det var första gången de var där vilket var fallet… Men de var väl främst ute efter att öva lite engelska, då vi kom ut från templet så fick de lov att kila då de skulle med en buss till deras universitet som låg utanför Kunming. Själv planerade jag att sakta ta mig tillbaka mot hotellet då jag hade bestämt att träffa Jia och Xu (de jag liftade med) kl 4 för att äta middag tillsammans med deras vänner.

På vägen tillbaka märkte jag dock snabbt att min mage inte var i allt för bra form så kan säga att jag förbannade Dicos lunchen ganska rejält…Passerade en gammalt område i Kunming som numera är mest för turister men består av en samling äldre hus som visar hur det såg ut förut innan alla stora betongklumpar byggdes. Var ett helt ok område även om det var mest turistshoppar som så många andra platser i Kina.

Jia och Xu hämtade mig i bil från hotellet och med var även Jias lilla son på ca 5 år. Då han stog i framsätet och kollade ut genom det öppna fönstret så tänkte jag att det är lite skillnad på hur barn färdas i bilar i Kina mot i Sverige… Hade räckt med att bromsa lite hårdare än vanligt för att han hade hamnat i panelen.

Vi kilade till en restaurang som inte såg allt för vacker ut men som är så där skönt kinesisk som man bara måste uppleva på plats. Efter ett tag började deras vänner droppa in och mat och dryck beställdes. HAr länge önskat få uppleva en riktigt kinesisk middag där man skålar med baijiu (50% kinesisk sprit) och är allmänt högljudda (något som är väldigt positivt i Kina). Så blev att äta en massa lokala rätter från Yunnan samtidigt som det skålades friskt hela tiden. Självklart sköttes även all kommunkation på kinesiska så fortsatte att öva mitt tal så mycket det bara gick. Det som var lite tungt var ju att som gäst så ville ju alla skåla lite extra med mig vilket ju gjorde att jag fick dricka det dubbla mot övriga.

Blev sedan att gå vidare till en bar för att dricka lite öl och äntligen fick jag bjuda tillbaka lite då jag blev den som bjöd alla på öl. Dock så hade jag fått i mig lite för mycket Baijiu så kan väl konstatera att klockan var bara barnet då det var läggdags för mig. Xu sa åt mig att det var dags att kila hem och jag kunde inte mer än hålla med så vi tog en taxi tillbaka till hotellet. Kollade klockan då jag kom hem och den var visst bara 23 men ganska skönt att komma i säng då vi hade börjat middagen kl 17.

Söndagsmorgonen var väl ingen höjdare utan var rejält hungrig och slö, räddningen blev en dusch samt att äta mina 5 mangos som vi hade köpt på fredagen för att få lite energi för att orka röra på mig till flyget.

Kan väl konstatera att Kunming inte var den mest intressanta staden jag besökt och att det sagolika namnet den eviga vårens stad endast syftar på att temperaturen är ganska behaglig året om och inte på att staden i sig är mysig. Yunnan var ett bra resmål och förhoppningsvis kan jag åka tillbaka nångång  i framtiden för att besöka lite fler platser.