Osaka fick verkar som transporthub då det var omöjligt att hitta boende i Kyoto utan stannade istället tre dagar i Osaka. Hade först lite problem att hitta till hostelet då det inte fanns någon skylt samt att jag sedan konstaterade att det var en vanlig lägenhet…

Kan säga att jag blev lite lätt förvånad då jag såg att det var en vanlig trea med kök som var hostelet där jag skulle bo. HAn som hade hand om det var dock väldigt trevlig och framförallt låg det väldigt centralt så det var smidigt att ta sig runt. Då det var så litet blev det väldigt gemytlig stämning och man lärde snabbt känna de andra som bodde där.

Några kilade ut på party men jag var lite halvtrött så stannade kvar och surfade lite istället.  En australiensare som bodde där kom hem lite tidigare medan jag fortfarande var vaken och hade en seriöst snack med toaletten…

Nästa morgon hopade jag på tåget för att åka till Kyoto, har ju hört mycket om Kyoto då det är gamla huvudstaden och skall ha mycket tempel mm överallt i staden. Hade inte helt koll på vad man ska se där men fick tag på en bra turistkarta på tågstationen och kontaterade att det var möjligt att se några av de mest berömda delarna genom att köra en dagspromenad runt centrum.  Första stoppet blev ett tempel (Higashi honganji temple) som låg precis norr om tågstationen. Det såg ut som de andra templen jag sett med två huvudbyggnader och sedan några små runt om. Som alltid knappt några träd eller gräsmattor, förstår inte riktigt varför de vill ha en massa grus.

Måste dock säga att det var imponerande byggnader och som alltid var det att lämna skorna och kila runt i sockorna, ganska skönt att lufta tårna lite då och då när går runt och turistar en dag. Är också fotoförbud då man kilar in i templena vilket alltid känns lite bittert så blev att försöka smyga lite med kameran för att ta lite bilder. Kilade sedan vidare mot Niji castle som ligger mitt i Kyoto och på vägen såg jag en skylt där det stog Kyoto International Manga Museum så tänkte att det kan ju vara intressant att kila in på.

Dock var det ganska tråkigt om man inte kände för att sitta ner och läsa i manga tidningar vilket inte jag hade planerat. Hade hoppats på att se lite utställningar av målningar och de hade iallafall ett rum med en konstnär som ställde ut. Det var riktigt fina bilder så hade de satsat mer på sådana utställningar hade iallfall jag varit mer nöjd.

FOrtsatte sedan till Niji Castle och passerade en liten parkeringsplats och kunde konstatera att de verkar vara rädda för nummer fyra i Japan också. På kinesiska är uttalet för död snarlikt med fyra så man undviker det numret så långt det går, vet ej om det är samma orsak i Japan men det kan det nog vara. Niji slott såg lovande ut på utsidan med ringmur och vallgrav men själva slottsbyggnaderna var vanliga låga japanska trähus. Vad jag förstog det som så hade originalslottet blivit förstört och de byggnader som stig där nu var ditflyttade. Lite besviken hittade jag en guide för att fråga om det fanns något riktigt stort slott i Kyoto liknande det i Himeji men tyvärr inte. Området där det tidigare kejserliga palatset hade leget var numera endast parkområde så heller inget speciellt att se. UTan istället kilade jag vidare till ett annat tempel som verkade vara en kopia av det första jag hade besökt fast i lite mindre storlek.

Efter att ha käkat lite och fotat några tjejer som trotsade den 35-gradiga hettan och gick runt i kimono blev det att åka tillbaka till Osaka. Lite besviken måste jag säga att jag blev på Kyoto även om det var en ganska skön stämning i staden och förmodligen ännu bättre någon dag senare då de förberedde för festival. PAssade på att köpa en nattbussbiljett till Tokyo på söndag kväll då jag hade hört att det kunde bli slutsålt då de på måndag hade japansk helgdag (havets dag, vad man nu kan tänkas fira på den). Chauffören tyckte att jag borde köpa biljett till en av de finare bussarna och inte en vanlig då jag var så lång men sa att det år lugnt och att jag hade spenderat 8 timmar i en försenad buss från Hiroshima så skulle nog överleva 9 timmar i en nattbuss till Tokyo…

På kvällen kilade jag ut med två från hostelet till en nattclub, jag röstade för att kila runt mellan lite olika barer och pubar istället men fick dåligt gehör för det. Var en ganska jämn blanding mellan japaner och utlänningar, det som jag blev mest faschinerad av var att jag nog såg världens kortaste tjej. Såg lite lustigt ut då hon försökte hångla med sin kille (även han inte allt för lång, typ 165 cm) men det var svårt för henne att nå upp och då hade hon ändå rejäla klackar på skorna. Började fundera vart gränsen för pygmé gick och kunde konstatera att hon nog inte var längre än 140-145 cm så hon borde kunna passa in. Då jag inte kunde släppa längdfrågan så blev det att kolla wikipedia då jag kom till hostelet på natten och där angav de under 150 cm så hon var helt klart kvalificerad…

Efter att ha införskaffat några timmars sömn så blev det att ta tåget till den närliggande staden Nara. Den är likt Kyoto känd för sina tempel men skall fortfarande vara lite lugn och inte lika intesiv och turistig som Kyoto. Innan trippen kollade jag in en rekommenderad rutt för endagsbesökare som jag på Wikitravel och fick även samma rutt beskriven för mig på turistinformationen på Naras tågstation.

Precis som i Miyajima var det en massa halvtama hjortar som försökte tigga mat av besökarna och de fick även gehör från många besökare på sitt tiggeri. Gick in på Nara slott och deras utställning av nationalskatter (mest lite statyer), var tyvärr fotoförbud där inne som på många andra platser i Japan. De höll även strikt på det för då jag försökte smyta en bild så var det genast någon som ropade åt mig. Visade sig att de säkert hade 20 fotovakter därinne och det var inte stort, sammanlagt kanske 30 buddastatyer och det kändes lite löjligt med fotoförbudet då det inte var några speciella saker därinne. Sen kanske jag även hade ett annat synsätt på det hela än övriga besökare eftersom jag hade sett mer ganska många buddastatyer i Kina och Thailand så var inte direkt något nytt jag spanade på.

Följde rutten vidare och passerade Nara museum som hade stängt då de förberedde en kommande utställning. Måste säga att jag tyckte det var ganska skönt då mina ben var rejält trötta av alla långa promenader jag hade gjort under de senaste veckornas turistande. IStället fortsatte jag till Todaiji som visst skall vara den största träbyggnaden i världen. Vet inte hur man räknar om det är på höjden eller volymmässigt men det var helt klart en riktigt imponerande byggnad. Byggnaden huserar några buddor och en av dem skall vara en av de största sittande bronsbuddorna som finns. UTanför fanns det en ganska konstig staty med en buddafigur som enligt sägen skall man bli frisk i en skadad kroppsdel om man berör den delen på statyn.

Tänkte att man kan ju testa så klappade statyn lite på dens vänstra knä men kan konstatera att fortfarande har jag inte blivit bättre. Vet inte om det beror på att min buddistiska tro inte är tillräckligt stark eller om det helt enkelt inte fungerar…

Passerade ett antal fina hus med buddastatyer på min väg till nästa plats som var utmärkt på min rutt så satte mig ner och vilade lite medan jag spanade på byggnaderna. Var en grymt varm dag så slet på krafterna att turista runt, då jag fortsatte passerade jag som så många gånger tidigare i Japan några små toriportar och kan bara konstatera att jag har fortfarande inte riktigt koll på vad de symboliserar.

Sevärdheten som var utmärkt på kartan var en liten gård med lampor hängande runt om. Man såg allt utifrån samt att den inte imponerade så valde att inte betala in mig för att gå ett varv utan istället började jag vända åter mot tågstationen. I anslutning med gården jag nyss beskådade fanns det en 100-tals stenllyktor som var plaserade väldigt tätt. Tänkte först om det var gravar men på grund av min bristfälliga kunskap i japanska gick det heller inte att läsa sig till vad det egentligen var jag beskådade. Kanske var det ju bara stenlyktor utan något annat symbolvärde…

Tillbaka i Osaka blev det en lugn kväll och fick lite välbehövlig vila för att orka med att turista i Osaka dagen efter. Började med att besöka Osaka slott som har blivit uppbyggt ett antal gånger efter att ha blivit förstört i olika krig. Senast var det under andra världskriget och restaurerades inte förren 1995-97. Slottet omgärdades av en stor vallgrav och även en mur om man skulle lyckas korsa vallgraven. Det intressanta med muren var att på flera ställen hade stora platta stenblock används vilket gjorde att det fanns mindre med sprickor mellan stenarna i muren. Allt för att vara så säkert som möjligt. Dessa block var enorma och det tyngsta har jag för mig var runt 90 ton, en och annan tanke gick väl till det slit som de haft då de byggt pyramiderna som ju består av ganska många stenblock…

Behövde som tur var inte anstränga mig allt för mycket för att korsa vallgraven och muren utan efter att ha gått in så möttes jag av en kines som ville att jag skulle skriva på en lista om protester mot kina för deras hantering av falungong rörelsen. Han blev förvånad då jag undrade om han var kines och då han var det så började jag prata kinesiska istället. Han var dock mest intresserad av att få mig att skriva under medan jag mest ville prata kinesiska (dock svarade han mig alltid på engelska) så kilade vidare utan att skriva på som jag alltid gör då okända vill att jag skall delta i deras rörelse och föredrar att hålla mig neutral speciellt i frågor som jag har dålig kunskap om.

Slottet var väldigt vackert utifrån medan de på insidan bara hade ett litet museum och eftersom det var byggt för 15 år sedan så bestog insidan mest av vit betong. Åkte upp i slottetoch tog ett varv runt för att beskåda utsikten ut över Osaka innan jag fortsatte vidare. Tog en annan väg ner från slottet och kunde då konstatera att jag hittade bästa fotoplatsen. Mitt enda problem var att jag hade tappat bort min tripod några veckor tidigare så blev att bygga en ställ med en flaska och min mössa. Jag hoppades att jag skulle undvika att göra som i Yunnan där ju kameran föll ner men ändå fungerar skapligt efter det. HAde den ramlat här hade det dock varit 30 meter ner i vallgraven så hade nog kunnat säga hejdå till mina bilder och kameran… Den här gången blev det dock inga incidenter och jag kilade vidare från slottet och tog tunnelbanan till downtown Osaka och gick till Denden town. Området är känt för sin ungdomskultur samt elektronikaffärer så tittade runt lite och åt på McDonalds innan jag begav mig tillbaka till mitt hostel för vila.  På McDonalds kunde jag konstatera att det inte bara är på nudelrestauranger som man kan äta enskilt. Här fanns det bås vid platserna med barstol, undrar ju vilket konstigt liv och uppfattning japaner har om sina medmänniskor då det hela tiden verkar vara anpassat att man skall slippa prata med någon annan.

Hade försökt spana in vart bussen skulle gå ifrån tidigare då det inte var inne på centralstationen utan han som sålde biljetten förklarade det med att det skulle vara vid utgång 32 från tunnelbanan. Tittade runt där tidigare på dagen men fanns inget som påminde ens om en busshållplats så kändes lite nervöst då jag var påväg dit för att leta upp busstationen och bussen. Då jag kom ut från tunnelbanan utgång 32 så såg jag att det stog 10-15 personer och utspridda på kanske 30 meter och några med större väskor så förstog att bussen stannar förmodigen bara rakt av på gatan.

Upptäckte efter några minuter att det var några som verkade informera andra så gick fram och sa Tokyo och hon förklarade då att jag först skulle hoppa på en buss här och sedan fick jag byta på nästa station till den egentliga nattbussen. Fick en liten lapp där det stog 23 -> 16 och av det jag lyckades förstå skulle jag nog först stiga på buss 23 för att sedan byta till 16. Då nr 23 anlände var det ett flertal som hoppade på så sa åt chauffören “Tokyo?” och han pekade att jag skulle med så fick väl tro på det.

På bussen frågade en asiat om jag pratade engelska, han var från sydkorea och var inte riktigt säker på om han kommit på rätt buss. Då han också skulle till Tokyo så konstaterade vi att förmodligen bör vi vara rätt då bägge gick på den här bussen. Bussbyten gick fint och jag hann tom att kila på 7/11 och handla en omgång spagetti och kättfärssås för att överleva då jag inte hade ätit så mycket. Det var grymt obekvämt i bussen och funderade på om jag inte skulle ha köpt en biljett till de lite mer lyxiga bussarna. Men vid tretiden då jag hade rest 5 timmar så kom jag på hur jag skulle göra för att sitta riktigt fint, det fanns enkla säten i mittengången som fälldes ner från sätena men som ingen använde och kom på att jag kan ju sitta på en och fälla ner det andra som fotpall om jag inte fäller upp ryggstödet. Kan konstatera att bekvämligheten på trippen höjdes markant och hade inte setat bättre i en lyxbuss. Det enda som störde var att de stoppade varannan timme på rastställen och för mig som normalt har svårt att sova på bussar var det omöjligt då man hela tiden stannade och de då slog på lamporna. Slapp iallfall försening den här gången utan kom fram som planerat till Tokyo.