Archive for the ‘ Peking ’ Category

Förbjudna staden och 798

Annandag påsk spenderades i Förbjudna staden. Var väldigt mycket turister ute denna kinesiska helgdag och kan väl konstatera att vi inte var ensamma på området. Förbjudan staden täcker ett ganska stort område så efter att ha köpt biljetter var det bara att kila in för att vandra runt. PAssade även på att köpa en karta av en privat försäljerska precis vid biljettkassan för 10 kinesiska. Antar att hon sålde fler kartor än någon annan då så gott som alla i kön köpte en så hon tjänade nog bra under en dag.

Området är uppbyggt i tre huvuddelar från syd till nord. Den vanligaste och mest turistiga vägen är att bara fortsätta rakt norrut från där man kommer in vilket gör att man då passerar huvudbyggnaderna i mitten för att sedan avsluta i trädgården längst norrut. Då förbjudna staden användes så berodde det på hur högt uppsatt man var som besökare hur långt in man fick komma. De flesta fick bara gå till första huvudbyggnaden medan vissa väldigt högt uppsatta besökare kunde komma ändå in till mittersta byggnaden. Det är också den högsta punkten i centrala Peking om man inte räknar med Jingshan park, ingen byggnad fick byggas högre än den och det var även hit som längst en utomstående besökare kunde komma.

Efter att ha blivit lite trötta på alla turistgrupper i mitten så gick vi till östra delen då huvudbyggnaden i mitten hade passerats. Då den delen har en utställning av lika gamla skatter mm så måste man lösa en extrabiljett för 10 kronor för att komma in. Glädjande nog var det bara att konstatera att det avskräckte många så här gick det för första gången att få lite lugn och ro.

Direkt innanför biljettkontrollen ligger även en av huvudsevärigheterna i Förbjudna staden. Det är en nästan 30 meter lång mur dekorerad med 9 drakar i olika färger, den lyser verkligen upp det annars efter ett tag ganska enformiga dekorationen på området. Fortsättningen på östra flanken (de öppna delarna) består mestadels av en utställning av bla olika guld och jadeföremål som kejsaren har använt vid olika tillfällen. Längst norr finns det en liten smal brunn där Xici (hon som gjorde slut på marinens budget på nya sommarpalatset) såg till att en av kejsarens favoritkonkubiner blev nerkastad i. Antar att hon som de flesta damer inte gillade konkurrens.

Efter att ha strövat igenom den här delen blev det en kortare paus för att vila benen innan vi tog den centrala delen tillbaka vilket gjorde att vi kom in i trädgården längst norr. Som på de flesta ställen består även den av mycket sten men det finns lite vatten och några få träd som växer och gör att det känns som ett ganska fridfullt område mot det övriga som ser väldigt likartat ut. Fortsatte huvudbyggnaderna på väg tillbaka dit vi tidigare tog av åt öster. I varje byggnad är det en tron så inte så spännande då man redan sett 5 stycken att försöka trängas med hundra kineser för att se att det visst var ännu en i nästa byggnad. Kan ju undra om det var nödvändigt med en tron i varje byggnad samtidigt som det inte finns så mycket mer. Kejsaren måste helt klart ha levt ett av de mest ensamma liv man kan tänka sig vilket väl även återspeglas i den klassiska filmen Den sista kejsaren.

Vek sedan in i västra delen för att titta runt lite där det var ganska mycket folk eftersom det inte var något extra inträde. Var mest normala byggnader som man kunde titta in i så inget nytt och spännade vilket gjorde att vi ganska snabbt bestämde oss för att kila vidare då Förbjudna staden var avklarad.

Var ändå i området så bara att kila rakt norrut till Jingshan park för att titta på de delar av Peking som hade besökts de senaste dagarna. Blev som vanligt ett ganska kort stopp för att vi sedan skulle åka vidare till 798.

Det är Pekings konstdistrikt och ligger i nordöstra delen i ett gammalt nerlagt industriområde på väg mot flygplatsen. Väl framme med taxin var det bara att konstatera att det var ett ganska stort område samt att det inte fanns något enkel struktur hur man skulle göra för att få med alla delar i besöket men kilade runt på lite olika vägar och passerade endel lustiga skulpturer. Fanns även ett antal utställningar som bara är temporära och hittade en där de hade förändrat foton på olika sätt i datorn och gav väldigt vackra och intressanta bilder. Efter att ha ätit lunch och tittat runt lite mer åkte vi hem för att vila upp oss efter helgens intensiva turistande.

Får se om det blir något mer besök till 798 men är nog bäst att uppleva om det pågår några specifika utställningar som man vet om och kan besöka samtidigt som det ger möjlighet att strosa runt i alla de övriga utställningarna.

Went and had a look at the forbidden city as the last day at Easter. Its a quite impressing area and you can devide the parts open for tourist is 3. The central way straight from south to north and then there is also an eastern and western part.

Started to walk north in the central part until about the middle if the palace where the highest building is located. Since we were abit tired of all the chinese tourist groups and there is also some interesting parts in the other areas we headed to the eastern part. There its needed to buy an extra ticket to enter the area since its also where they show a lot of treasures in gold and jade etc.

This also stops the big crowd so it was a bit peaceful area and it starts with one of the main attractions. Its an almost 30 meter wall with 9 dragons. Its very nice and colorful and really something different from the other parts that is a bit the same. Walked throught the buildings with all the treasures and in the farmost nortern corner there is a small well where Xici (the one that spent the defence budget on the Summer palace) threw down one of the Emperors favourite concubins. Guess it as usual with the ladies that they dont like the competition…

Headed back down to walk through the royal garden. Its nice and of course there is a lot of stones as in the rest of the city. But there is some trees and water so it feels very different and peaceful. Went good to meet all the tourist groups even in the wrong direction but

there was hard to actually look into the different building since it was a lot of people. Luckily i was about 1 head taller than the most of them… After seeing one of the main buildings its not that much that changes. Everyone got a throne in the middle and nothing more.

So instead we headed to the west part and there its more standard building for living, since it was mostly the same as the other parts it was just to head out from the area and after a quick stop at Jingshan park to look out over the palace head for 798.

It is Beijings art district and it was bigger than i expected. Its an old factory area that has been shut down and nowadays it holds alot of art exhibitions and also some permanent statues. It was a nice area but a bit hard to know how to walk around to cover the area. Guess its best to go there for some special exhibition and then also walk around to see what else can be found.

Ankrestaurang utan anka?!?

Under påskdagen fortsatte turistandet först vid Temple of Heaven. Det som var annorlunda den här gången var att det var söndagsmorgon vilket gör att parken är full med pensionärer som motionerar på olika sätt. Är verkligen imponerande att se hur viga och vältränade de är. Alla har sin egen sin egen stil att träna och vissa körde de allmänna gympingmaskinerna medan andra dansade eller körde en lättare form av friskis och svettis. Lite knäckande är det ju då man ser en 70-årig tant stretcha på ett sätt som man själv inte klarar av. Det är en helt annan mentalitet då det kommer till träning i Kina och de har det i sig hela livet, frågan är dock hur det ser ut om 50 år då dagens ungdom har växt upp som är mer påverkade av västerländskt levnadssätt och sitter framför datorn.

Kilade sedan över till Pearl Market för att göra lite inköp och efter stenhård förhandling var väskorna fyllda med lite olika prylar som målningar, minneskort (något så när äkta vad det verkade som), Peak jacka mm. Var precis lagom för att det skulle fungera att bära runt under resten avdagen.

Tog tunnelbanan till Qianmen som är södra porten vid Himmelska fridens torg och strosade runt lite. PAsserade Maos maosoleum som var stängt samt gick över torget. Blev självklart att vara med på några obligatoriska familjefoton med lite kineser. Gick över hela torget och lämnade sedan in alla väskor i en förvaring för att få gå upp i själva Himmelska Fridens port. Det är byggnaden som man ser på tv där det stora portträttet av Mao hänger vi torget. Gick upp för två år sedan och då hade de lite olika bilder hängande, en var på några glada studenter (ett av de få tecknen jag då kände igen) och och en text om dryga 20 år tillbaka i tiden.

Så var med spänd förväntan jag gick uppför för att se denna igen och numera kunna läsa vad det egentligen stod (eller fota och sen översätta) då jag har ångrat att jag ej tog bild på det. Visade sig dock att tyvärr var det ingen permanent utställning så blev ingen spännande läsning.

IStället tog vi lite bilder ut över torget innan vi gick vidare för att gå ett varv runt den närliggande operan. Då det var varm och skönt så bestämde vi oss för att åka till Houhai för att ta årets första uteöl. Gick tom runt i t-shirt och det skall mycket till innan jag gör det, hör ju till en av de mest frusna som finns och vintern har ju varit ganska hårt härbortan så var gött med lite värme.

Hittade en uteservering i Houhai som inte låg i det mest intesiva stråket där alla står och ropar att man skall välja att gå in på just deras bar. Var verkligen skönt att bara sitta ner och titta på alla som passerade, alltid intressant att spana in lite folk. Såg bla några kinesiska ungdomar som hyrde en 3 sits-tandemcykel men verkade inte som att de riktigt kunde cykla…

Hungriga efter en heldags turistande och nån öl så kilade vi hemåt för att gå på ankresturangen i närheten där jag bor. Kom dit rejält och lämnade faktiskt lika hungriga med stor förvåning. Fick vänta 15 minuter på ett bord så då blev snabbt att göra klart att beställa för att få in maten. Dock så var det slut på huvudrätter Peking Anka som vi hade siktat in oss på. Trodde inte det var möjligt på en restaurang med inriktning på anka. Ungefär som att kila på en pizzeria och de har slut på deg så att man tvingas köpa en sallad… Orsaken är väl dock att det tar väldigt lång tid att förbereda ankorna, börjar dagen innan och någon hade väl helt enkelt räknat fel.

Så efter att värsta chocken hade lagt sig bestämde vi att det var bättre att gå än att köpa en massa sidorätter som vi ändå inte kom från och istället så fick det bli min basföda, minikebab, jaozi och baozi utanför södra porten vid universitet. Köpte först två kebaber och Helene kollade lite skeptiskt på dessa som serverades i varsin plastpåse… Kilade in i en annan affär och köpte varsin öl och efter ett tag även ett packe jaozi och baozi. Den måltid som först kanske verkade lite skum och provisorisk blev rejält uppskattad och är nog svårt att ha mycket bättre kinesisk känsla på middagen.

The sunday started in Temple of HEaven for some touristing, since it was sunday morning there were a lot of retired chinese people doing different excercises, dancing and other healty things. Its definetly a very different way of looking at healthcare in China than in european countries and the old people are also so much more fit than western retired people. Its impressing to see a 70 year old lady doing excercises that you find totally impossible…

Continued the day with some shopping at the Pearl market and as usual it was hard bargaining but ended up with a good price on everything. After filling the bags we headed to Tiananmen and had a look on the different buildings and also went up in the actual gate, just above Mao’s painting that is seen on every picture from the square.

Had a walk around the nearby opera house before we went to Houhai to really appriciate the nice weater, ended up having the first outdoor beer for the season. It was really nice and found a restaurant in a kind of calm area.

After getting home we went straight to the nearby duck restaurant to have a great meal. At least that was what we expected, can say it was a real chock when they said they were out of ducks… When the worst chock went away the final decision was to leave the restaurant and head to get a minikebab, baozi and jaozi. Since it was still warm it was really nice to sit outside and just have a beer and the destroyed dinner plans ended up as a really nice and genuine chinese dinner.

Tillbaka till sommarpalatsen

Påskhelgen utnyttjades så mycket som möjligt med turistande och lördagsturen gick till sommarpalatsen. Besökte först nya Sommarpalatset (颐和园) där vi snabbt kunde konstatera att kinesiska högsäsongen började första april. Det var ganska bra väder vilket innebar att det var fullt med kineser samt att de åkte runt med en massa olika båtar mellan olika platser.

Efter att ha kilat runt och tagit lite bilder åkte vi vidare till gamla Sommarpalatset (圆明园). Blev en pizza till lunch för att ladda inför den kommande promenaden och planen var att denna gången se de ruiner av europeiskt inspirerade byggnader som inte hanns med i höstas. Även här var det ganska mycket kineser och vi kunde bara konstatera att det nog skulle bli svårt att ta folktomma bilder. De gamla ruinerna var inhägnade med järnstaket så vissa som inte ville betala de 10 kronorna extra gjorde allt för att klättra över.

Ruinerna visade på europeiska arkitektur med rejäla vita stenpelare. Det var endast en sak som hade klarat sig då de allierade trupperna brände ner och förstörde gamla sommarpalatset och det var en konstig stenlabyrint (ca 40 m x 40 m) med ett litet lusthus i mitten. Antar att de inte hittade fram för att kunna förstöra det eller att det helt enkelt inte var värt slitet…

Många kinesiska turistgrupper stannade vid en rektangulär jordhög, väldigt svårt att säga vad det skulle vara och hur det kan ha används så vi funderade mycket på vad det kunde ha varit för konstigt bygge. I kinesiska historier finns det mycket skrivet om att gamla sommarpalatset var det mest imponerande bygget i världen så hade varit kul att se det utan att det hade varit förstört. På vägen tillbaka hittade vi ett hus där de under tre år hade byggt upp en modell över hur området såg ut en gång i tiden. Efter ett tags funderande på väderstreck och kända delar hittades den rektangulära jordklumpen. Verkade vara någon typ av palatsbyggnad och kan inte förstå om det var ett sånt massivt bygge att den fortfarande stog upp men full med jord. Gäller nog att kolla med en kinesisk historiker om man skulle vilja veta mer om det.

På vägen ut konstaterade jag att det bara var några hundra meter ifrån de intressnta delarna i höstas som jag tvingades vända då det blev mörkt. Så nära men ändå så långt bort…

The Easter weekend was an intense tourist trip. Went to the new and old Summer Palace on saturday. The thing was that the official chinese tourist season started on the 1st of April so there was a lot of people in the park and many boats in the lake.

After walking around the new Summer Palace and taking some pictures we continued to the old one. The goal was to see the ruins from western buildings that was destroyed and that i missed to see on the last trip. Found the correct way pretty fast and since there was a fence around it wa a lot of chinese people trying to climb it to save the 10 yuans needed as an extra entrence fee.

There was a lot of old pillars on the ground and only one construction was still standing. It was a weird stone labyrith with a small building in the middle. Continued through the ruins and saw a big rectangular pile of dirt that i got no idea what it actually was. FOund a house with a model of the old summer palace and there it seamed to be some kind of palace but i got no idea why the ruined part looked as it did.

Har det varit påsk?

Påsken har ju passerat för en dryg vecka sedan, kan konstatera att det var en svår högtid att fira i Kina. Till att börja med skall man veta att det är, fick några sms där det stog Glad Påsk och kom då ihåg att det var skärtorsdag… Har inte funnits någon reklam eller pynt i ex köpcentrumen för att locka till extra shopping som runt jul men det är ju heller ingen större shoppinghelg i väst så ingen ide att försöka införa det i Kina.

Kunde dock försöka bygga upp lite påskkänsla genom att efter vi besökt olympiastadion åka vidare till IKEA (de ligger förhållandevis nära varandra) för lite påskmiddag. Blev en köttbullemeny och en princesstårtebakelse samt att jag som alltid laddade upp lagret med Ahlgrens Bilar. Till min lycka hade de även Norrlands Guld så blev att köpa två burkar som jag får njuta av vid ett väl valt tillfälle.

Lite påsklov blev det ändå då jag hade turen att den kinesiska högtiden Qingming (清明) detta år låg i samband med påsken vilket gjorde att jag var ledig annandag påsk. Det är då kineserna hedrar sina äldre som gått bort och städar deras gravar efter vintern. Den extra ledigheten passade perfekt för att ha lite mer tid att turista med Helene.

Nästa år får det bli att återuppta de årliga traditionerna korvgrillning i Hundfjället som jag och några kompisar brukar göra varje långfredag, isfiske (framförallt angla) samt att spendera påskhelgen med att hacka is för att få fram motorcykeln (förutsatt att jag äger en…).

Easter is nothing you celebrate in China and i was noticed about it throught some textmessages… Ended up on a trip to IKEA to eat some swedish food and of course buy some candy. This year Easter and the chinese holiday Qingming was at the same time so ended up having one extra day off from university so got a small Easter holiday. Got to say that its not a good idea to celebrate Easter in Beijing so next year I have to do the yearly trip with some friends to Hundfjället Ski resort to have a small barbeque and some ice fishing. Also of course as every Easter spend a lot of time removing ice in front of my parents house to be able to have the years motorbike premiere.

Besök hos min sponsor

Har fortsatt med att köra mycket turistande den senaste tiden då de flesta sevärdigheter gicks igenom då Helene var på besök och efter att ha promenerat runt på muren och varit vid Himmelska fridens torg fick det bli att besöka några mindre platser de kommande dagarna.

Måndagen spenderades med lite stadsturism, passerade shoppingområdet The Place för att se deras jättedisplay som hänger som ett tak i området (250 meter lång). Spanade sedan in lite skyskrapor i Pekings affärsområde, tittade bland annat på CCTV huset (kallas byxan pga sin udda design). Precis vid CCTV-huset står även resterna av den skyskrapa som de brände upp under förra årets nyårsfirande och som jag skrev om tidigare. Var lite lustigt att se då man såg rakt igenom huset på vissa ställen så det måste ha varit ett ordentligt firande…

Efter en dag med studier (det måste också göras) blev det att titta på lite tempel på onsdagen. Besökte först Lamatemplet, det är ett buddistiskt tempel i centrala Peking. Det är främst en sak som utmärker templet från övriga och det är i byggnaden innerst i templet där det finns en jättebudda i trä. Denna är utkarvad från endast en träbit och 18 meter hög ovanför mark men sträcker sig även 8 meter under jord, antar att det är för att få stabilitet. Vore nog imponerande att se själva trädet som användes innan de började att göra statyn då det bör ha varit riktigt stort. Den finns även registrerad i Guiness rekordbok, förutom jättebuddan finns det många mindre buddor och det gav lite minnen från min Tibettripp. De hade även en utställning av tibetanska buddor mm så där blev det under uppmaning att återigen cirkulera medsols i rummet.

Vi gick sedan vidare och besökte min sponsor, den gode Konfucius. Mitt stipendie är från Nordiska Konfucius institutet och i Peking finns ett tempel till hans ära. Det är lite lugnare och fridfullare än det närliggande Lamatemplet då det inte är lika turistigt så en bra plats om man vill ha lite lugnt och ro i Peking (helt lugnt och tyst blir det dock aldrig). En intressant sak i templet är att det finns gamla studieresultat hugget i sten så om man har skött sig bra och klarat av sina studier förevigades man i ett stenblock. Gäller helt enkelt att sköta sina studier för att inte skämmas.

Själv tycker jag området i Konfuciustemplet är lite trevligare än Lamatemplet då det är mer parkkänsla med lite vatten och endel träd mot Lamatemplet som mest består av sten och byggnader.

The last weeks have been a lot of touristing. Spend an afternoon walking around in the business district and watched for example the CCTV-building and the remaining parts of the skyscraper that was burned down during last years Chinese New Year.

Also visited the Lama Temple which has a huge Buddha carved out of one single piece of wood. Its 18 meters high above the ground and 8 below, i guess it would have been interesting to see the actual tree before the carving since it must have been huge. Nearby is the Confucius temple so its a good trip to combine the the temples, i like the Confucius temple better than the Lama temple since it has more a feeling of park with trees and water compared to the Lama temple where its mostly stones and no grass.

En blivande tv-stjärna?

Fick ett mail för nästan två veckor sedan av Larissa där hon undrade om jag var intresserad av att skicka in en anmälan för att kunna delta i The Amazing Race. Ana och ytterligare en kompis till Larissa hade tjatat länge på henne att hon skulle fråga om inte vi kunde anmäla oss då de tyckte att vi skulle vara ett perfekt team i tävlingen.

The Amazing Race är en dokusåpa där tvåmannalag tävlar genom att ta sig från punkt A till B. Tävlingen går mellan olika länder jorden runt samtidigt som olika små uppdrag skall utföras. Har sett det några gånger i Sverige och tyckte väl att det var bara att tacka ja och göra ett försök, läste på deras sida att de räknade med ca 20 000 anmälningar så vi har väl inga större förhoppningar men en kul och annorlunda grej att anmäla sig till. I anmälan skulle det bifogas en 3 minuters presentationsfilm och vi tänkte att det skulle vara kul att göra den på himmelska fridens torg. Då vi ville trycka lite extra på att vi kommer från två olika länder och möttes på kinesiska muren så kom jag på att vi kan ju ta med respektive flaggor för att visa upp detta. Detta visade sig senare att det kanske inte var så bra…

Skulle mötas på söndagsmorgonen klockan 11:30 och vid torget fick Helene för första gången och absolut ej sista gången modella och vara med på foton med kinesiska turister. Då alla var samlade (jag, Helene, Larissa och Ana) kilade vi upp på torget och valde en fin plats med Mao i bakgrunden där vi skulle fota, då vi plockade upp flaggorna kom det fram en man som lever på att fota turister och sa nej utan någon anledning så efter att ha funderat några sekunder så brydde vi oss ej honom, tog upp våra flaggor och funderade på vad vi skulle säga och då ropade han dit en vakt. Vakten sa “Bu keyi” (inte ok), och vi frågade varför men han sa att det finns inget varför så efter en snabb eftertanke var det bara att plocka ner flaggorna och filma lite kort för att undvika att skåda en plats vi ej önskade att se… JAg gissar på att orsaken att det inte var ok är att de ser flaggorna som väldigt starka symboler och heller inte vet vad det betyder så säger de nej till allt som kan vara stötande.

Efter en snabb filmsekvens på ca 1 minut kilade vi vidare till en park för att undika att hamna i trubbel. Där var det vaktfritt och vi kunde filma iklädda våra flaggor, många kineser tittade nyfiket på oss och passade även på att ta några egna kort. Blev två sekvenser till som sedan Ana fick i uppdrag att klippa ihop till en film, har fortfarande inte sett resultatet men LArissa och Ana tyckte det blev bra så skall bli både spännade och kul att se det.

Lunchen spenderades sedan på en kinesisk grillpinnerestaurang för att fylla i anmälningsblanketterna, var en massa konstigt och onödigt som de ville veta så bara att hoppas att det inte hamnar i nåt skumt register. Anmälan är iallafall skickad så bara att vänta och se om det blir någon tävling, är väl inte direkt någon stor chans men det var himla lustigt att förbereda så en kul och annorlunda upplevelse, framförallt då vi skulle filma vilket ju inte riktigt gick som det var tänkt…

REcieved a mail almost two weeks ago from Larissa if I would be interested to compete in the Amazing Race with her. Ana and another friend had been pushing her to ask me if we could be a team for the show. I have seen it a few times in Sweden before and its a nice competition around the world (even if its sometimes really weird eating…) so I thought why not go for it. The chances to get selected isnt too big since the production company expected about 20 000 teams to apply.

Last sunday we met at Tiananmen to record a 3 minute presentation that was going to be sent with the application. Had some unexpected problems so the most of the filming was done in a park and lots of chinese people where a bit curious and took some own photos of us. The afternoon was then spend at a restaurant filling in the application form, it was a lot of weird questions so just to hope it doesnt end up in some strange register…