Besök hos min sponsor
Posted by LimaPerApr 12
Har fortsatt med att köra mycket turistande den senaste tiden då de flesta sevärdigheter gicks igenom då Helene var på besök och efter att ha promenerat runt på muren och varit vid Himmelska fridens torg fick det bli att besöka några mindre platser de kommande dagarna.
Måndagen spenderades med lite stadsturism, passerade shoppingområdet The Place för att se deras jättedisplay som hänger som ett tak i området (250 meter lång). Spanade sedan in lite skyskrapor i Pekings affärsområde, tittade bland annat på CCTV huset (kallas byxan pga sin udda design). Precis vid CCTV-huset står även resterna av den skyskrapa som de brände upp under förra årets nyårsfirande och som jag skrev om tidigare. Var lite lustigt att se då man såg rakt igenom huset på vissa ställen så det måste ha varit ett ordentligt firande…
Efter en dag med studier (det måste också göras) blev det att titta på lite tempel på onsdagen. Besökte först Lamatemplet, det är ett buddistiskt tempel i centrala Peking. Det är främst en sak som utmärker templet från övriga och det är i byggnaden innerst i templet där det finns en jättebudda i trä. Denna är utkarvad från endast en träbit och 18 meter hög ovanför mark men sträcker sig även 8 meter under jord, antar att det är för att få stabilitet. Vore nog imponerande att se själva trädet som användes innan de började att göra statyn då det bör ha varit riktigt stort. Den finns även registrerad i Guiness rekordbok, förutom jättebuddan finns det många mindre buddor och det gav lite minnen från min Tibettripp. De hade även en utställning av tibetanska buddor mm så där blev det under uppmaning att återigen cirkulera medsols i rummet.
Vi gick sedan vidare och besökte min sponsor, den gode Konfucius. Mitt stipendie är från Nordiska Konfucius institutet och i Peking finns ett tempel till hans ära. Det är lite lugnare och fridfullare än det närliggande Lamatemplet då det inte är lika turistigt så en bra plats om man vill ha lite lugnt och ro i Peking (helt lugnt och tyst blir det dock aldrig). En intressant sak i templet är att det finns gamla studieresultat hugget i sten så om man har skött sig bra och klarat av sina studier förevigades man i ett stenblock. Gäller helt enkelt att sköta sina studier för att inte skämmas.
Själv tycker jag området i Konfuciustemplet är lite trevligare än Lamatemplet då det är mer parkkänsla med lite vatten och endel träd mot Lamatemplet som mest består av sten och byggnader.
The last weeks have been a lot of touristing. Spend an afternoon walking around in the business district and watched for example the CCTV-building and the remaining parts of the skyscraper that was burned down during last years Chinese New Year.
Also visited the Lama Temple which has a huge Buddha carved out of one single piece of wood. Its 18 meters high above the ground and 8 below, i guess it would have been interesting to see the actual tree before the carving since it must have been huge. Nearby is the Confucius temple so its a good trip to combine the the temples, i like the Confucius temple better than the Lama temple since it has more a feeling of park with trees and water compared to the Lama temple where its mostly stones and no grass.
No comments