Happy Valley, 欢乐谷
Posted by LimaPerApr 23
Som en sista sak på Helenes besök här i Peking bestämde vi att åka till Happy Valley, det är Pekings nöjespark och ligger i sydöstra PEking. Så efter att jag hade slutat lektionen och en snabblunch blev det att hoppa i en taxi för att komma dit så snabbt som möjligt.
Det var dock ett problem med taxin och det var att han inte riktigt visste vart det låg så då vi började närma oss fick han lov att ringa till en kollega för att få beskrivet hur han skulle åka. Dock var vi väldigt nära så kom snabbt till rätt områdeSåg lite öde ut och knappt något som rörde sig då vi kom närmare så blev ltie oroliga att mycket skulle vara stängt. Köpte iallafall biljetter och började kila runt, hittade en stor berg och dalbana där man ligger i framåtlutat läge och flyger som vi började med. Glädjande var det inte så mycket kö och efter att ha tittat på det normala kösystemet som de använder så gissar jag att man kan få stå i kö väldigt länge under helger. Såg när de som åkte vagnen före oss svepte förbi och funderade hur detta skulle gå…
Har ju ganska lätt att bli åksjuk men brukar funka bra med berg och dalbanor. Dock tog denna första åktur knäcken på mig (antar att det var att man inte satt i normalt läge) och jag mådde riktigt illa. Var väldigt nära att behöva lägga en pizza men det stabiliserades efter ett tag. Dock så fick jag spendera den mesta tiden liggandes på en bänk som en uteliggare medan Helene testade de olika åkattraktionerna.
Kom iallfall igång skapligt efter ett tag och tog därför en tur i fritt fall. Det fungerade helt klart bättre då det inte snurrade runt. Som en sista åkattraktion så tänkte vi åka flumriden, det var ingen kö alls och på vägen fram till båtarna sålde de regnpanchos. Aldrig riktigt förstått mig på det där med att åka med regnkläder då tanken är ju att bli lite blöt så skippade att köpa. Då turen före oss kom tillbaka såg vi att de var totalt dyblöta och det åkte runt 10 cm vatten i botten av båten så tog ett snabbt beslut att offra 5 kinesiska var för att köpa en lite plastsäck.
Åkturen bestog av två rejäla fall där det på något sätt verkade som allt vatten hamnade i båten så det var helt klart nädvändigt att använda regnkläder. Är ju en skillnad om det är 30 grader varmt och solsken mot dagens väder på 12 grader samtidigt som det blåste endel. Precis på slutet då alla pustade ut och började knäppa upp kläderna drog det igång några sprinklerliknande saker som sprutade kraftigt in från sidan av båten. Kändes som en helt värdelös grej och var verkligen bara där för att säkerställa att man skulle bli dyblöt.
Blöta gickvi därifrån och konstaterade att vi väl var klara, dock så började det en show 15 minuter senare som man kunde betala 20 kronor för att se. Lät som en bra avslutning fast det som inte var någon höjdare var ju att vi numera var blöta och som alltid i Kina är det kallare inomhus än utomhus.
Satt i våra halvblöta kläder och kollade på showen som var ett kostymdrama som samtidigt hade lite enkel akrobatik i sig. Var en helt ok show med lite intressant inslag, bland annat så kom det in lite dansare som hade varsin levande påfågel som huvudbonad… Det mest fashinerade var nog ändå då de pumpade ut ett antal kubik vatten för att simulera att det skulle vara en rejäl översvämning. Temperaturen inne i salen sjönk genast med någon grad då vattnet förmodligen togs från något närliggande vattenhål, började även lukta gammal gymnastiksal…
Avslutningsvis kan väl säga att det var ett bra utflyktsmål och riktigt skönt då det inte var så mycket folk. Sen hade jag väl önskat att inte min lycka i Happy Valley skulle ta slut så fort som efter första åket.
Had a trip to Happy Valley, its Beijing’s Theme Park and located in the southeast of the city. Had a small trouble getting there since i guess it was the first time the driver was going there so ended up that he had to call a friend to find his way.
After finally arriving it was very calm and got afraid that many of the rides would be closed. Found a roller coaster as a first ride where the posistion is like flying and i guess that was not the best position for me. Have kind of easy to feel sick in different rides but its usually not a too big problem with a roller coaster. Unfortuanetly this laying in a weird position was nothing for me and after the ride i was feeling really bad and have to spend the most of the time laying on a bench like a bum.
At least i was able to pull my self together and ride the free fall and later on a flumride. The flumride was constructed with only one thing in mind and that was that you should get wet. Alsways see a lot of people going with rainclothes and doesnt really understands why so were on the way to try without anything. But after seeing the people getting back from the ride it was just to run and buy a rain poncho just some meters away. It was definetly needed and if it hadnt been used i would have had to buy a new cell phone, camera and also probably had spent some weeks laying at home with a huge cold since it was not more than about 12 degrees outside.
On the way out from the park we noticed that there was a show that started in 15 minutes so just to get tickets and watch that as well. It was a nice show with some achrobatics and nice scenes. The worst was that as usual in China it was colder inside than outside so to sit for 100 minutes in wet clothes wasnt that fun…
4 comments
Comment by Josephine on April 26, 2010 at 12:14
Hej! Nu har vi ett hotell bokat i Peking! Men jag börjar bli livrädd för att åka dit…alla jag pratat med har antingen blivit lurade, bedragna, rånade, stått utan hjälp och ingen har pratat engelska….shiiiit….. Så…till min fråga.
Kommer du att vara kvar i Peking mellan 4 Juli och 11 Juli? Om du är det och om du har tid med några hjälplösa människor så skulle lite tips och råd vara uppskattat! 
Förresten, är du sugen på att stanna i Kina? Då kan jag tipsa om detta…
http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-lediga-jobb/Sok-jobb-i-Platsbanken.html?url=-123388378%2FStandard%2FPlatsannonser%2FVisaPlatsannonsUtomlands.aspx%3Fq%3Ds%2528ld%2528105%2529yo%252811%2529v%25285%2529%2529a%252820%2529sp%252865%2529sr%25281%2529c%25285EAA7578%2529%26ids%3D10106206%26o%3D5%26k%3D105%26ps%3D&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171
Jag vet inte om Webbdesign är din grej men det lät som något för dig!
Ha det gott…
Kram
Comment by karolina on April 27, 2010 at 10:17
Hej per!
när kommer du hem? Kram kram
jag missade ditt samtal. försökte ringa på din mobil, men det var en spansktalande svarare som sen sa att jag skulle trycka 1 om jag var medlem eller 9 om jag behövde hjälp…hm .. vågade inte göra det. Försökte maila dig, men det kom tillbaks… Du kan väl ringa igen!
Comment by LimaPer on April 28, 2010 at 06:20
Hallå
Kul att ni skall besöka Peking, är en väldigt häftig stad. Kina är definitivt det säkraste landet jag varit i (känner mig definitivt mer orolig då jag går runt i Stockholm eller Borlänge även om jag normalt inte tänker på det…). Finns dock som på alla ställen lite saker att se upp för speciellt på de mest intensiva turiststråken, ex Himmelska Fridens torg. En klassiker är att det kommer fram en person och säger att han/hon vill öva sin engelska för att bygga upp ett förtroende, en tag senare föreslås en kopp te på ett tehus som de samarbetar med. Kostnaden för den här koppen kan dock sluta på allt från 500 – 3000 kronor… Köp heller ingen stor brun tårtliknande sak som de ibland säljer på gatan på ett cykelsläp, en bit kostar några hundra.
Att ingen kan engelska kan jag hålla med om och det är svårt att ta sig runt utan ett ord men det bästa man kan göra är att ha en lapp nedskrivet med kinesiska tecken på stället ni vill resa till för att visa taxichauffören. Då brukar det lösa sig och se alltid till att de slår igång mätaren, det kan man även göra på egen hand.
Läste igenom beskrivningen för jobbet och är inte riktigt mitt område, dock aldrig besökt Chongqing vilket vore spännande. Vissa hävdar att det är världens största stad då det finns så många migrantarbetare att ingen vet hur många invånare staden har men enligt de officiella siffrorna är det 4:e största stad senast jag kollade.
Hade varit väldigt kul att guida runt i Peking då ni är här men måste tyvärr säga att vi nog kommer att åka runt varandra. Lämnar nog den 3 eller 4:e juli för Shanghai och sedan Japan. Så om ni har några bra tips på ställen som skall besökas mottages det tacksamt (blir nog iallfall följande: Fukuoka, Hiroshima, Kyoto, Kobe, Osaka samt Tokyo).
Skriver några rader i ett mail om några dagar, har tentavecka för tillfället så är lite stressigt…
Ha det bra
Kram
Comment by LimaPer on April 28, 2010 at 06:24
Halloj
Det ryktas om att vidarekopplingen hamnar hos en spansk röst från vissa telefoner så jag gör ett försök att ringa igen någon annan dag. Dock kom ditt mail fram så det verkar ha fungerat även om det studsade. Om allt går enligt plan så är jag hemma i slutet av juli, har dock lite problem att boka om min flygbiljett pga att de dära himla islänningarna har ställt till det…
Ha det bra, vi höres
Kram